Recuperare parolă   Nu aveţi cont? Cont nou   Cum Comand   Contact
Profesorul „ideal” versus profesorul „indezirabil”
Prima pagină » Articolele PCFarm.ro » Diverse » Profesorul „ideal” versus profesorul „indezirabil”

Profesorul „ideal” versus profesorul „indezirabil”


  Secţiunea: Diverse


Printre reprezentarile sociale (RS) curente ale elevilor apare asa numitul profesor „bun” în opozitie cu „profesorul rau”, nedorit, indezirabil, „controversat”.
Lucrarile de psihologie abunda în punctarea unor calitati de personalitate si didactice ale educatorului, circumscrise atât competentei didactice, cât si unui mod de percepere pozitiva din partea elevilor. Vom arata câteva dintre punctele de vedere emise cu privire la acest profil.

Multi psihologi fac pretioasa observatie ca numerosi autori nu sustin formarea la elevi a RS a profesorului ideal. Ei aduc în discutie doar perceperea actuala a profesorului actual, real, spre deosebire de alti autori , care admit atât perceperea sociala a profesorului real, cât si una a profesorului ideal.

Prezentam în continuare rezultatele câtorva cercetari care fac distinctie între doua dimensiuni esentiale:

a) aceea a competentei de instruire si

b) una referitoare la caracteristicile personale, care depind de gradul de satisfactie demonstrat de raporturile întretinute.

Referitor la primul aspect, autorii se refera la calitatea denumita „maturitate profesionala”, în timp ce al doilea vizeaza „empatia”, corespunzând satisfacerii trebuintelor emotionale ale elevilor. Aceasta din urma, completeaza autorii, trebuie considerata când o expresie a caracterului nondirectiv, centrat pe elev al comportamentului relational efectiv al profesorului. BECK vorbeste de existenta unui factor pozitiv care determina o atitudine sustinuta de afectiune si bunavointa, corelata cu un proces de comunicare lucida si clara, care sa sustina stimularea efortului fiecarui elev. Acest factor pozitiv este asociat cu alte calitati profund „afective”: capacitatea de a asculta, disponibilitate, încredere, capacitate de a valoriza elevul.

În ceea ce priveste „factorul general” el este asociat cu bunavointa, întelegerea, respectul fata de opinia elevului, disponibilitatea, preocupare pentru asigurarea unui mediu benefic fiecarui elev. Alte calitati ce ar trebui sa îl caracterizeze pe profesor: competenta de a explica si de a face ceva înteles, competenta de a controla clasa.

Specialistii sustin, în mod deosebit, existenta unui „factor specific de entuziasm”, necesar în cadrul relatiilor de lucru cu elevii. Se vorbeste, cu precadere, de un factor denumit „factor de dreptate- echitate” si de factorul „simtul umorului”.

Reprezentarea, mai mult sau mai putin favorabila, pe care o au elevii despre profesor este legata de opinia pe care o au acestia despre competenta profesionala generala a cadrului didactic. WALKER (1969) atinge perspectiva „motivatiei si interesului elevilor”. Totodata el pledeaza pentru existenta unui efect de contagiune între atitudinea fata de disciplina de învatamânt si cea fata de cadrul didactic, fara a stabili între acestea un raport de cauzalitate.

Importanta acordata calitatilor amintite comporta modificari în functie de vârsta elevului.

Caracteristici ale profesorului asteptate si „dorite” de elevi:

a) profesorul sa fie omul care îl ajuta sa reuseasca;

b) sa îl ajute în constientizarea si valorificarea propriilor disponibilitati;

c) elevul prefera metodele democratice ale profesorului, bazate pe cooperare, comunicare si manifestare autentica;

d) profesorul sa priveasca elevul ca pe un scop în sine, cu respect pentru demnitatea acestuia;

e) o atmosfera permisiva (zone de libertate care permit autodirijarea), control stimulativ.

Acestea sunt puse în opozitie cu trasaturi negative, respinse de catre elev: profesorul preocupat de sine, egoist, autocratic, cultiva o morala a randamentului, rutinei si presiunii, refuza si tine la distanta încrederea si comunicarea, nu tine seama de elev.

D. H. HARGREAVES surprinde în doua tablouri succinte imaginea celor doua tipuri de profesori. Acestea se raporteaza la trei nivele ale „prestatiei” cadrului didactic: disciplina (un concept interpersonal în conceptia autorului), instruire si trasaturi de personalitate manifestate. În ceea ce priveste disciplina, elevii prefera un profesor care pastreaza un control bun, e drept (nu manifesta favoritism), nu da pedepse extreme si excesive si manifesta o atitudine negativa fata de profesorul care e prea strict, are favoriti, administreaza pedepse si amenintari excesive si arbitrare. În cazul instruirii, e preferat un profesor care explica si ajuta, care preda lectiile într-un mod interesant si este perceput negativ educatorul care nu explica si nu ajuta elevii, ale carui lectii sunt greoaie, plictisitoare, monotone.

Trasaturile de personalitate valorizate de sunt: prietenia, rabdarea, întelegerea, optimismul, simtul umorului, în timp ce nepolitetea, sarcasmul, ignoranta, sobrietatea excesiva sunt respinse de catre elevi.

O serie de elemente ale conceptiilor prezentate mai sus coreleaza cu tematica stilului si competentei profesorului, a tipurilor de relatii profesor- elev, detaliate într-un subcapitol ulterior.



Sfatul farmacistului Sfatul farmacistului
            Produse recomandate


            Alte articole Diverse
Utilizari mai putin cunoscute ale uleiurilor esentiale
Uleiurile esentiale nu sunt utilizate doar in aromaterapie. Ele pot servi pentru a conferi savoare felurilor de mancare. Folosirea lor in camine poate
Sfaturi pentru detoxifierea organismului
Te simtit mereu obosit(a)? Pielea ta are o tenta gri? Inseamna ca este cazul sa-i oferi si organismului tau o “curatenie de primavara”. Iata cateva
Şti ce formă a sprâncenelor să alegi in funcţie de forma feţei?
Sprâncenele îngrijite, cu forma corectă și lungimea potrivită au o influență directă asupra ansambului feţei ș
Retete gustoase si sanatoase: Hrisca cu roscove si fructe
O reteta conceputa mai ales pentru cei mici, este un desert cu proprietati nutritive superioare. Pare sa contina cacao, dar nu este asa! Cand un dese
Entorsele
Practicarea unui sport este benefica pentru sanatate. Medicii sustin insa ca efortul fizic, fara o incalzire prealabila, poate suprasolicita articulat
Simptomatologia deviantelor comportametale la minori
Minorul cu tulburari de comportament se manifesta prin simptome caracterizate printr-un mare polimorfism.
Reprezentarile sociale si scoala
Realitatea scolara comporta abordari interdisciplinare.
Raul de calatorie
Raul de calatorie se caracterizeaza printr-o stare generala de discomfort, greata, varsaturi, paloare, vertij, somnolenta, transpiratii, salivatie.
Profesorul „ideal” versus profesorul „indezirabil”
Printre reprezentarile sociale (RS) curente ale elevilor apare asa numitul profesor „bun” în opozitie cu „profesorul rau”, nedorit, indezirabil, „cont
Efectele nicotinei asupra organismului
Cand nicotina este inhalata in plamani, fluxul sangvin arterial preia aceasta substanta si o transporta catre creier intr-un interval de zece secunde.
Dependenta de nicotina
Dupa ce se supune unui proces de recoltare si prelucrare, nicotina este un produs disponibil intr-un sistem foarte avantajos de distribuire, sub forma
Utilizarea in scop medical a nicotinei
Tutunul a fost folosit in cele mai diferite timpuri pentru in tratamentul durerilor de cap, al astmului, gutei, durerilor de urechi, travaliului, si c
Istoria nicotinei
Indienii Huron din America de Nord au un mit despre originea tutunului.
Hiperhidroza - Transpiratia excesiva
Hiperhidroza, cresterea anormala a secretiei sudorale se poate clasifica dupa:
Fumatul
Fumul de tigara scade capacitatea intelectuala a copiilor.

Toate articolele din secţiunea Diverse


Atenţionare!

Nu trebuie să folosiţi informaţiile prezente în aceste pagini, în scopul diagnosticării sau tratării oricăror probleme de sănătate sau boală sau de înlocuire a medicamentelor, a tratamentelor prescrise de persoanalul medical autorizat.

Oferte şi Reduceri



Sfatul farmacistului

Sfatul farmcistului alcool
alcool

va rog sa imi spuneti daca picaturile antialcool se pot pune in cafea ... Buna ziua! In cafea nu este indicat sa le adaugati, pentru ca li se v ...


Sfatul farmcistului Rugaminte!
Rugaminte!

Buna ziua! As dori sa aflu daca langa baraka se poate lua si supliment ... Buna ziua! Da, se poate face asocierea, pastrand un interval de minim ...


Sfatul farmcistului administrare 5 HTP Secom
administrare 5 HTP Secom

Buna ziua, Am luat 5 HTP de la Secom 6 luni, am facut pauza 2 saptama ... Buna ziua! Mai asteptati inca 2 saptamani, apoi reluati administrarea ...


Sfatul farmcistului Doza depășită de sirop
Doza depășită de sirop

Bună, Buna ziua, Am un baietel de 2 aniďż˝accidental i-am dat o doza m ... Buna ziua! Adresati-va serviciului de urgenta cel mai apropiat de dom ...


Sfatul farmcistului Ulei de peste si gelatina femosun
Ulei de peste si gelatina femosun

Buna ziua nu ati raspuns nici acuma ce fel de peste se foloseste in vi ... Buna ziua! Gelatina este de origine animala, in principal provenind d ...


Sfatul farmcistului Baraka 100mg
Baraka 100mg

Pot manca bomboane cu alcool in timp ce iau Baraka 100mg? ... Buna ziua! Da, puteti consuma cantitati reduse de alcool in asociere ...